Jest to jedna z zagadek macierzyństwa, z którą mamom trudno jest się pogodzić. Nie ma dnia żeby w przedszkolu nie obserwować takiego zachowania. Często mamy proszą o pomoc lub zrozumienie.

Każda mama przeżyła sytuację, w której zostawia swoje dziecko z kimś innym. Ma wtedy wyrzuty sumienia. Wraca do pochwał, achów i ochów, jakie ono zdolne, grzeczne i oczywiście samodzielne. Wracając do domu dziecko na sam odgłos dzwonka przy drzwiach zmienia się w diabełka. Mamy reagują różnie. Wiele z nas ma w tym momencie wyrzuty sumienia, że musieliśmy zostawić je z kimś innym. W końcu to nie istotne , czy byłaś w pracy, u lekarza czy w delegacji. Wracasz, a dziecku ewidentnie dzieje się krzywda. Było szczęśliwe, a na Twój widok płacze, jakbyś była ostatnią osobą na ziemi, którą miało w tym momencie zobaczyć. Rozpacza jakby nie chciało z Tobą zostać i szczerze było nieszczęśliwe z powodu Twojego powrotu.

Usprawnianie motoryki małej

W odróżnieniu od motoryki dużej, która angażuje mięśnie, ścięgna oraz wiązadła w całym ciele, motoryka mała odnosi się jedynie do małych mięśni dłoni i palców. Jest ona niezwykle ważna dla takich aktywności, jak: pisanie, rysowanie, wycinanie, rozpinanie i zapinanie guzików i suwaków, wiązanie sznurowadeł czy też posługiwanie się sztućcami. Dzięki dobrze rozwiniętym umiejętnościom z zakresu małej motoryki dziecko jest w stanie manewrować narzędziem pisarskim bądź nożyczkami i dzięki temu pisać, rysować oraz wycinać. Niezwykle istotnym aspektem w rozwoju motoryki małej jest rola dominującej i niedominującej ręki. Intensywny rozwój prawo- lub leworęczności, zwanej inaczej lateralizacją, następuje około trzeciego, czwartego roku życia. Powinna być ona ustalona, zanim dziecko pójdzie do szkoły, i całkowicie określona ok. dziewiątego, dziesiątego roku życia. Podczas gdy rola ręki dominującej przy czynności pisania jest oczywista - ma ona trzymać narzędzie pisarskie i pozwalać nim manipulować, tworząc rysunki bądź znaki liter i cyfr, znaczenie ręki niedominującej może niektórym wydawać się niejasne. Niemniej jednak także ta ręka wykonuje bardzo użyteczną pracę, ponieważ stabilizuje kartkę, po której piszemy lub z której coś wycinamy. Dobra koordynacja pracy obydwu rąk pełni istotną funkcję nie tylko w procesie pisania, ale także przy wykonywaniu wielu codziennych zadań.

Rozwój chwytu;

 rece

Dlaczego odpowiedni uchwyt ołówka jest istotny?

Poważne kłopoty ze spaniem ma już co czwarty polski nastolatek i co drugi dorosły. Niestety, przedszkolaki i młodsi uczniowie nie śpią jak susły. Sen jest maluchowi bardzo potrzebny – jego mózg i układ nerwowy zaczynają teraz pracować pełną parą. Tak jak w najlepszym programie komputerowym podczas snu mózg porządkuje oraz szufladkuje informacje, które dotarły do niego w ciągu dnia. To właśnie dzięki temu mogą one na trwałe zapisać się w pamięci dziecka.

Choinka żywa czy sztuczna? Jaką choinkę wybrać?